Nya inlägg

  • BERGSÅKERS VETERANMARKNAD 2024

    Årets marknad blev lyckad och välbesökt för arrangörerna tack vare det fina vädret. För oss i Midälva Classic MCC likaså. Många medlemmar hade hörsammat uppropet att komma på två hjul och visa upp sin hoj. Med variation från Indian och HD från 20-talet till en 6-cylindrig 1000 kubiks Honda från 90-talet. Även Njurunda Classic Moppe hade bra uppslutning med många fina mopeder. Två nya medlemmar fick vi med intressanta hojar; en HD C500 -29 och en BSA B33 -54. Om någon medlem vill komma i kontakt med någon av dessa så kontakta Lennart eller Ulf.

  • Bergsåkers Marknad 2024

    Bergsåkers marknad går av stapeln som vanligt sista lördagen i maj – den 25e maj.

    Vi kommer att finnas på plats som tidigare år med ett enkelt ”kansli”, för att visa upp oss och värva nya medlemmar. Skillnaden i år är att vi uppträder tillsammans med Njurunda Classic Moppe (www.njurundaclassicmoppe.se )

    Kom på, eller med din hoj på släpvagn, och ställ upp den vid vår plats vid sjökanten intill den stora inre fin-bils-parkeringen. Alla typer av veteranhojar är välkomna; riktigt gamla och lite nyare, små och stora, europeiska, amerikanska och japanska. Det kan vara glänsande renoverade eller objekt. 

  • Läs senaste nytt från MHRF; På Väg
  • Läs om MHRF-försäkringen

    Skanna QR-koden så kommer du in på mhrf.se och kan läsa mer.

  • Rapport från årsmötet 28/1 2024

    Vi var 15 medlemmar som samlades till årsmöte i Hamsta. Förutom sedvanliga årsmötesförhandlingar (se protokoll under Styrelsen har ordet) så bjöds vi på en svår tipsrunda signerad Anders Persson. Som tur var fanns gott om priser så ingen blev besviken. Sedan fick vi höra anekdoter av pensionerade polisen Kjell Johansson från ett långt liv som polis varvat med visor från detsamma livet.

    Lennart

  • Ronny Hägglunds bil-samling

    På novembers torsdagsträff var vi ett tiotal medlemmar som besökte en av Sveriges största samlingar av Chrysler-bilar i Sundsvall. En mycket imponerande samling bilar, både muskelbilar och mer standardbetonade familjebilar. Inte bara Chrysler utan även några andra amerikanare. Vi blev trevligt och kunnigt guidade av Tommy Edström då Ronny själv inte kunde vara med. Naturligtvis blev vi också bjudna på fika. Bilderna får tala för sig själv.

    Vad sägs om 1000 hkr i en motor från Weland, USA. Har ett mycket ”manligt” ljud enligt vår guide.
  • Besök Ivars Bilmuseum, Hoting

    Lördagen den 7e oktober var vi ett gäng som åkte upp till Hoting för ett besök på Ivars Bilmuseum. Vi fick känna på den annalkande vintern på vägen upp, med en bitvis isig väg. Museet visade sig vara en imponerande samling av både bilar och motorcyklar. Både lyxvarianter och enklare bruksfordon. Värdet på hela samlingen angavs till över 40 miljoner kronor exkl. den stora byggnaden. Ivar Eriksson var i sanning både en stor bilentusiast och affärsman som lämnat företag och anläggningar efter sig på flera håll i Norrland. Numera är det sönerna Jörgen och Niclas som driver rörelsen.

    Ett glatt gäng som just kommit fram till Hoting. Tomas Sahlin höll i kameran.
    En av de fina motorcyklarna.
    En Mercedes ”Måsvinge” hör inte till vanligheterna.
  • Marknad för engelska motorcyklar

    Det ryktas om en marknad för engelska motorcyklar i Valbo/Forsbacka den 30e september. Vi har inga ytterligare detaljer men det ska tydligen finnas information på Facebook.

  • Första medlemsträffen efter sommaren

    Det blev nästan rekord i antalet deltagare, 19 st, när vi träffades första torsdagskvällen efter sommaren den 7/9. Tomas Sahlin berättade om en intressant resa till England med besök bl.a. på Norton’s nya hopsättningsfabrik och Hitchcocks unika anläggning för Royal Enfield delar och service. Dessutom besök på marknader och museer. Timrå Classic Garage öppnade upp och visade oss alla fina bilar (och buss) i huset. Vi tackar Torben Hägglund på TCG för visningen. Här är några foton från kvällen.

  • Bergsåkers Marknad 2023

    Som förra året ”visade vi upp” oss på årets marknad som avhölls i strålande vårväder. Intresset var stort även i år och många besökte oss och kollade in våra uppställda hojar. Vi i styrelsen vill tacka våra medlemmar som ställde upp med ett stort antal cyklar allt från små 118 cc Husqvarna till stora 750 cc Harley Davidsson och mycket intressant däremellan. Två nya medlemmar anmälde sig. Här kommer några bilder som får tala för sig själva:

  • Sista torsdagsträffen hos ”Målarn”

    Vårens sista torsdagsträff var hos Målarn (Tommy Sjödin) i Sörnacksta. Han berättade om sitt tävlande på rallybanor och i backar. Han visade alla sina bilar i varierande skick, bl. a. ett stort antal Volvo PV. Inte minst imponerande var hans nostalgi-cafe där vi avslutade med fika och blev underhållna av Pop-Roffe (Rolf Öhlen) en veteran inom traktens dansbandsmusik.

    Country- och dansmusik i nostalgisk miljö gjorde att vi gärna lyssnade på Pop-Roffe.

  • Nästa torsdagsträff 4e maj

    Vi träffas kl. 18.00 hos ”Målarn”, Tommy Sjödin i Sörnacksta som berättar om sina framgångar i rally- och backtävlingar. Vi avslutar med fika i hans nostalgi-cafe. Mer information och anmälan till Lennart.

  • Nästa torsdagsträff 13/4 kl. 18.00

    Vi träffas kl. 18.00 hos Ulf Kusendal i Nolby; Sundsvalls Custom & Styling AB. Vi får titta på hans arbete och några av hans verk. Anmälan till Lennart senast 10/4.

  • Veteranmarknad Gnarp

    Lördagen den 11e mars är det dags för den årliga veteranmarknaden i Gnarp. Platsen är Gnarps Idrottshall och portarna öppnas klockan 9.00. Vi ses där!

  • Besök Bäcks Motorslip & MotorNord

    Torsdagen den 2/3 besöker vi Bäcks och MotorNord. En helkväll om motorrenovering och -trimning.

  • Gamla registreringsnummer

    Det är väl många av oss som tagit hand om ett objekt som saknat identitet. Om det är en hoj som gått i Y-län eller något av grannlänet har det varit enkelt att bara kontakta Landsarkivet i Härnösand.

    Om det gällt övriga landet har det varit svårare. Nu finns hjälp att få; kontakta Jan-Olof Åkesson på mail mcregnr@gmail.com

  • Bergsåkersmarknaden 2022

    Vi tackar Sundsvalls Motorveteraner för möjligheten att visa upp oss på marknaden den 28e maj. Jag tror inte att jag överdriver då jag säger att deltagandet var en stor framgång för oss. Vi kunde räkna in sju nya medlemmar med många intressanta motorcyklar. Mycket av framgången kan vi tacka två av våra senaste medlemmar Andreas Madsen och Mattias Lilja (som ”skrev på” under marknaden). De körde in på marknaden på  en Norton 1930 och en Indian Scout 1928. När de startade sina hojar kom intresserade i stora skaror till oss . Jag lyckades också få speakern att nämna oss ibland vilket säkert gjorde folk nyfikna.

    Så såg vårt ”kansli” ut.

    Lyssna på musiken!

    Raka rör!

     

  • Kommande aktiviteter

    Nästa lördag 28/5 ses vi på Bergsåkers-marknaden. Vi kommer att finnas där med ett ”kansli” för att värva nya medlemmar. Jag kommer att parkera min husbil på innergården, i närheten av där den gamla kultändaren brukar stå, redan på fredag kväll. Vår flagga kommer att resas intill. Under lördagen kommer vi att vara minst två från styrelsen på plats hela tiden – men vi välkomnar alla medlemmar och icke-medlemmar att göra oss sällskap. Vi har bokat in några motorcyklar som kommer att flankera husbilen men vi vill gärna ha fler. Så om du kommer på två hjul så se till att parkera hos oss.

    Under sommaren så ses vi på torget varje onsdag kväll. Om vi är några stycken så drar vi en repa tillsammans till något cafe eller korvkiosk. Nytt för i år är att parkering för motorcyklarna blir på gatan utanför stadshusets port. Det beror på de arbeten som pågår på esplanaden.

    När sommaren går mot sitt slut och under hösten så kommer vi dra igång med medlemsmöten varje första onsdag kväll i månaden. Det första blir den 7e september kl. 18.00 i Hamsta-lokalen. Temat för kvällen blir gängsystem, under sakkunnig ledning av Gunnar Persson. Vi ses, Bästa sommarhälsningar Lennart Löfqvist Ordförande MCMCC

  • Besök på Vännäs Motormuseum och hos Ulf Ledström i Nordmaling.

    Den 23e april var det dags att göra ett besök på Vännäs Motormuseum. Ett imponerande stiftelse-drivet museum med en stor samling bilar, lastbilar, traktorer, motorcyklar, mopeder, utombordsmotorer samt inte minst mycket flygrelaterat som motorer, kompletta helikoptrar mm. Själva museet är inrymt i en f.d. hangar vid den gamla flygplatsen i Vännäs som drevs under andra världskriget och några årtionden därefter.  Bilder härnedan visar ett urval av samlingarna, naturligtvis med tonvikt på motorcyklar.

    Gänget samlat framför en Volvo brandbil från 30-talet
    En fin Indian från 20-talet. Bakom döljer sig en Austin Cambridge från 60-talet
    En till fin Indian, en Scout.
    Fulsnygg kanske man kan säga, i alla fall en udda Velocette 200 cc från mitten av 50-talet
    En betydligt finare Velocette.
    En Jawa speedway-cykel från 50-talet
    Blandat kompott
    Utombordsmotorer på rad
    Lite kaffe är aldrig fel
    En Matchless under färdigställande för museet i egen verkstad.
    Ett pågående långtidsprojekt i museets verkstad, en Tidaholm lastbil.

                                                                                                                                                                      

    Efter en enkel lunch på Vännäs Hotell fortsatte vi till Nordmaling med ett besök hos Ulf Ledström. Ulf har tillhört eliten i isracing  och dragracing. När det gäller isracing så har sonen nu tagit över hojarna. Ulf har därtill ett genuint motorcykelintresse som visade sig i en stor variation av hojar i hans samling. Lägg därtill en komplett imponerande verkstad och tillhörande professionellt kunnande så förstår man kvaliten på allt han ger sig på.

    Ulf visar ett av sina senare projekt en HD från sent 20-tal. inköpt som basket-case.
    En Panther som tillhört Ulfs far.
    En del av samlingarna
    Några fler…….
    Ulf visar lite av sin imponerande verkstad
    Senaste inköpet – från England kommer den här  750 cc Kawazaki 3-pip, en av 5 i samlingen.
    Monster? Ulfs dragracing hoj. Vad sägs om 2800 cc, ca 1000 hk, 0-300 på några sekunder.
    Oj, oj
    En katt bland hermelinerna, en 4-hjulsdriven Lamborghini. Bakom står en Cheva från 1959.
  • Nästa styrelsemöte 220511 kl. 15.00 hos Lennart
  • Informationsträff 31/3

    Vi träffas torsdagen den 31/3 kl. 18.00 i Hamsta-lokalen. Ett informellt medlemsmöte med information om kommande aktiviteter; Utflykt den 23/4 till Vännäs Motormuseum och besök hos Ulf Ledström i Nordmaling – en MC- byggare och -renoverare av klass. Dessutom om vårt deltagande i Bergsåkersmaknaden.

    Naturligtvis blir det också kaffe med tilltugg.                                                        

  • Besök hos URM Racing och Gunnar Perssons garage

    Torsdagen den 3e mars gjorde vi en välbesökt resa till URM Racing i Stöde. Urban Söderberg berättade om sin  långa och intressanta historia i allt som har med rörbockning att göra. Han har även byggt motorcyklar med Folan-motor. Just nu handlar det mycket om rullstolar och elmopeder i titan.  Utflykten gick sedan vidare till garaget hos medlem nr. 186, Gunnar Persson i Torpshammar. Gunnar visade upp sin samling hojar och berättade deras historia och bjöd sedan på kaffe med hembakt! Här följer några bilder från kvällen tagna av Kurt Wallgren.

    Urban visar pågående arbeten med rullstolar i titan.
    Elcrosscyklar
    Olika rörbockningsmaskiner
    Inspektion av Gunnars maskiner
    Fikadags hos Gunnar
  • Nästa styrelsemöte 211205 kl. 16.00 i Hamsta
  • Museiresan 25:e september

    Trots dåligt intresse från medlemmarna var vi ett litet men glatt gäng som åkte iväg på lördagsmorgonen. Vårt första besök var på Ådalens Bilmuseum i Lunde. Där bjöds på ett stort antal intressanta bilar med bra guidning av ägaren Thorvald Forsman som själv deltagit i ett stort antal veteranbilsrallyn delvis med bilar som fanns i museet. Även ett stort antal tvåhjulingar fanns med, från Crescent ”Raketarsle” moped till Honda Gold Wing och mycket däremellan.

    Efter en lätt lunch på Wästerlunds Konditori ett K-märkt nostalgi-cafe med genuin 50-talsmiljö gick färden vidare till Arnolds Bilmuseum i Ramvik.

    Arnolds blev en positiv överraskning för oss alla, en fantastisk samling av bilar, motorcyklar, mopeder, modellbilar mm.  med guidning av ägaren Arnold Sundström. Bilarna var mest BMW men även andra t.ex. VW fanns representerade. Motorcyklar fanns diverse svenska, engelska och japanska samt en fullt riggad isracing-hoj. Vad sägs sedan om 1100 st modellbilar i originalkartong skala 1:18 eller över 5000 nyckelringar, de flesta med motoranknytning. Mycket väl värt besöket.

    På plats i Ådalens BIlmuseum. Gunnar lutar sig mot en Indian Scout från 20-talet
    Två Silverpilar hos Arnolds får sällskap av gänget från MIdälva. I bakgrunden skymtar en del av modellbilssamlingen
  • Årsmötet 2021.08.22
  • Bensin / Etanol

    Här kommer lite om den ”nya” bensinen, saxat från MCV-tidningen.

  • Årsmöte 2021

    Vi träffas i vår Hamstalokal söndagen den 22/8 kl. 16.00 för vårt försenade årsmöte. Förtäring, tipstävling och filmvisning ingår. Anmälan till Lennart eller Tomas senast 17/8 på mail eller telefon.

  • Några minnen

    Vår medlem nummer 2, Bengt Andersson har sparat några tidningsurklipp från 1995. Fler sådant efterlyses!

  • Säljes: Suzuki Gs500, 1978 (SÅLD)

    Helt i orginalskick med både el och kickstart. Besiktad för evigt samt skattad. Gått 4800 mil och är i toppskick. Nya däck , nytt drivpaket, nyklädd dyna, nytt dyna tändsystem, nya tändspolar. Förgasarna ultraljuds tvättade förra säsongen samt justerades in efter. Försäkringen kostar mej 470:-per år. Har en massa delar som följer med bla renoverad 550 motor, avgassystem, böcker och en massa extra delar. Fler foton kan skickas. Pris ca tiotusen för allt men det går ju att snacka om.

    Kurt Wallgren         kurtwallgren@hotmail.com      076-1160361

  • Nästa styrelsemöte 1:a augusti 16.00 hos Tomas
  • Nästa styrelsemöte den 11e april kl. 16.00 hos Svante i Hof
  • Nästa styrelsemöte den 6:e december kl. 16.00 i Hamsta
  • Husbilsresa med museumsbesök

    När man inte kan resa utomlands får man stanna i Sverige. Som tur är finns det några motorcykelmuseum som man kan besöka. Jag lyckades passa in ett besök på MC-Collection på Tidö Slott i Västerås samt på Monark-Museet i Falkenberg som också omfattar Rex. När jag ville besöka även Husqvarna mc-museum och Motala Motormuseum sade äkta hälften stopp, det fick räcka med museum. Här kommer i alla fall lite foton från besöken.

    Lennart Löfqvist

    Ett knippe Husqvarna plus en SRM
    En Yamaha XTZ 660 konverterad till hydraulisk framhjulsdrift av Öhlins.
    Två italienska fullblods-125-or, MV Augusta och Rumi.
    En katt bland hermelinerna; en Lambretta LD 150 som konverterats till eldrift.
    Italienskt fullblod; MotoGuzzi Daytona 1997.
    En svensk klassiker HVA Silverpilen.
    Jawa 350 cc
    Albin Monark med ”ryttare”
    En pojkdröm Monark Blue Stinget
    REX Speedy 1946
    Compact -mopeden som såldes under flera namn med olika motorer. Eftertraktad veteranmoped idag.
    Monark Blackburne 1928
  • Covid-19

    Vi hann precis genomföra ekringskvällen innan Covid-19 slog till på allvar. Läs om det på annan plats. Vi hade planerat ett besök på Alviks Mc under våren men Peter Svensson på Alviks blev fast i karantän på Kanarieöarna. Sedan var inplanerat ett besök hos ”Målarn” för att höra lite om hans karriär i backarna och se hans imponerande samling av nostalgi-prylar i sitt café med 50-tals-stuk. Men allt detta blev till inget på grund av denna Covid-19. Jag hoppas verkligen att ingen av våra medlemmar har drabbats av detta virus. Det verkar inte vara något att leka med om man smittats.

    Låt oss nu hoppas att allt återgår till det normala under hösten så vi kanske kan genomföra det som planerats för våren. Tyvärr är det inget vi kan veta säkert men vi kan hoppas.

    Men att åka ut med hojen under fina sommardagar kan inte ens Covid-19 hindra oss. Sundsvalls Motorveteraner har ställt in onsdagsträffarna under juni och vi vet inte hur det blir resten av sommaren. Men inget kan hindra oss att åka ut på egen hand. Just nu är sommaren fantastiskt fin och det kliar i gashanden…..

    Några få marknader verkar köra trots Covid-19 t.ex. Eskilstuna Veterandagar i slutet av augusti. Jag har själv besökt detta evenemang flera gånger och kan rekommendera det. Kanske vi ses där. Vi återkommer till hösten, hoppas jag!

    Er ordförande

    Lennart Löfqvist

  • Ekringskvällen

    Den 10e mars samlades ett 15-tal medlemmar som var intresserade av att lära sig ekra ett motorcykelhjul i samlingssalen i Hamsta. Många hade provat att ekra själva förut – med varierande resultat. Under min ledning ekrade vi ett Triumph hjul tillhörigt Gunnar Persson. Förutom lite krångel att hitta rätt mönster (som alltid) så gick det till slut bra och resultatet blev ett hjul som riktats inom ett par mm.

    Kvällen inramades av två tråkiga händelser; utbrottet av Covid-19 pandemin och av mordbranden i garaget. Våra lokaler klarade sig tack vare den snabba insatsen av brandkåren. Trots detta var stämningen god bland ”ekrarna” och min förhoppning är att alla lärde sig något.

    Lennart Löfqvist

    Trassel……
    Arbetsstudie av Hans Franzen
    Slutkontroll av Tord Bergqvist och Ulf Hägglund
  • Studiebesök på Alviks MC (INSTÄLLT PGA CORONA)

    Tyvärr måste vi ställa in detta besök tills Corona-smittan lugnat ner sig. Vi återkommer med ett nytt datum så snart vi kan.

    Onsdagen den 25/3 kl. 18.00. besöker vi tillsammans Alviks MC på Alnö. Eftersom antalet är begränsat så måste Du anmäla Dig till Lennart Löfqvist på 070 60 44 395 eller lennart@lofqvist.info senast den 20e mars.

    Förutom att Alviks MC numera är en renodlad verkstad så har de också vinterförvaring, inte mindre än ca. 80 hojar står där. De är som tidigare specialiserade på Suzuki men jobbar även med andra märken, bl.a. har de all service på Sundsvalls-polisens BMW.

    Jag gissar att alla hittar, hör av dig annars. Vi ses där kl. 18.00.

  • Demo hjulekring. Nu kör vi! Ekernipplarna är på plats!

    Vill du lära dig att ekra dina hjul själv. Tisdagen den 10/3 kör jag en demokväll i mötesrummet i Hamsta. Under min ledning ekrar vi ett Triumph bakhjul tillsammans. Efter det är Du redo att själv ekra dina hjul. Vi ses kl. 18.00. Ingen föranmälan behövs 

    Lennart Löfqvist

  • Marknad i Gnarp

    Den 29e Februari är det dags igen för den uppskattade veteranmarknaden i Gnarp. Man brukar kunna se medlemmar både som besökare och säljare. Vi ses där!

  • Årsmöte 2020, Söndagen den 26:e Januari

    Du har väl noterat att årsmötet blir den 26e januari klockan 16.00 i Hamsta. Efter de sedvanliga årsmötesförhandlingarna äter vi smörgåstårta tillsammans och gnuggar geniknölarna med Hans Franzens tipstävling med priser sponsrade av RK-Verktyg. Dessutom får vi en kurs i HLR (hjärt-och lungräddning) av ordföranden i Hjärt- & Lungsjukas Förening i Sundsvall, Peter Helsinger. Varje deltagare får ett intyg för genomgången kurs. MCMCC bjuder på avgiften. Anmälan till årsmötet senast den 20e Januari till vår sekreterare Karl-Erik Blomkvist (073 610 16 45; karlerik@karlerik.se) eller ordförande Lennart Löfqvist (070 604 43 95; lennart@lofqvist.info). Hoppas att vi ses!

  • Filmvisning i Gnarp

    Intresserad av amerikanska bilar? På Gnarps biografsalong visas snart ”Pionjärerna”. Filmen handlar om den svenska Hot Rod historien och hur allt började.  Det blir söndagen 17e november kl. 19.00. Biografsalongen ligger under ICA i Gnarp. Inträde 100:- betalas kontant vid entrén. Om Du vill samåka så kontakta Tomas Sahlin på 070 312 91 75 så försöker han ordna biltransport till Gnarp.

  • Besök på Härnösands Bilmuseum

    Den 15/6 var det ett glatt gäng på 13 gubbar som besökte Härnösands Bilmuseum. Vi samåkte i en hyrd minibuss och spenderade ca. 3 timmar på plats för att se den imponerande samlingen. Museet är indelat i ett antal temahallar bl.a. USA-bilar, europeiska bilar, öststatsbilar, mopeder och motorcyklar, brandbilar. Allt från början av 1900-talet till nästintill nutid. Museets ägare Calle Lundkvist guidade och berättade om sina framtidsplaner som bl.a. omfattar utbyggnad på en granntomt för plats för ytterligare 100 bilar. På det hela taget en lyckad dag.

    Ett förväntasfullt gäng som just kommit fram till museet.
    Calle berättar engagerat för ett intresserat gäng.

    /Lennart Löfqvist

  • Säljes: NV40-Bullet (såld – står på musem hos Nymans Vänner i Uppsala) och Honda CX500 (såld, finns kvar i Sundsvall)

    Nu säljer jag två hojar ur mitt stall;                                                                         En nyrenoverad NV40. Det är i grunden en Royal Enfield Bullet 350 cc årsmodell 1950/51. Mycket påkostad renovering till originalskick. Mycket nya delar som finns dokumenterat. Ursprungskontroll gjord men ej reg.-besiktad.                                                                                                                                                              En Honda CX500 årsmodell 1978. Återställd till 100% originalskick med mycket nya delar och ny lack. Motorn genomgången med bl.a. nya ventiler. Går fint.                                                                                                             Besiktad för all framtid.                                                                                                        

    NV40-Bullet
    Honda CX500

    För mer info kontakta Lennart Löfqvist, 070 6044395 eller lennartATlofqvist.info (AT=@).

  • Onsdagsåkningen börjar 12/6

    Kom till torget på onsdagskvällar runt 18.00 i sommar med början 12/6. Vi träffas där och ”minglar” en stund och åker sedan tillsammans till något mål vi bestämmer utifrån väder etc.
    Nytt för i år är att Ni som bor så långt bort att Ni inte vill köra hela vägen till torget kan parkera bil och släp hos Tomas Sahlin på Västra Långgatan 50 och köra till torget därifrån.

  • Härnösands Bilmuseum 15/6

    Vi gör ett nytt försök med ett besök tillsammans på Härnösands Bilmuseum. Klubben står för gemensam transport till Härnösand samt fika på museet. Vi träffas på Hamsta den 15/6 klockan 10.00 och åker därifrån i buss. Föranmälan senast 26e maj till Lennart Löfqvist (0706044395; lennart@lofqvist.info)

  • Bergsåkersmarknaden 25/5

    Vi kommer att ha en plats med bord på marknaden i Bergsåker den 25e maj. Vill Du sälja någonting så står bordet till förfogande. Men ”affärandet” får var och en ansvara för själva. Vi har också tänkt att den som kommer på sin ”gammelhoj” ska köra in den på området och visa upp den vid vår plats. Kontaktman för marknaden är Tomas Sahlin ( 0703129175; defibrator@gmail.com )

  • Nu är det snart dags för första onsdagskörningen
    Du har väl bokat in första onsdagskörningen 13/6. Vi samlas senast 18.30 vid Stora Torget. Målet bestämmer vi gemensamt beroende på antal deltagare, väder etc. Vid regn ställer vi in. Sedan kör vi varje onsdag hela sommaren. Styrelsen
  • Vi firar 30 år med besök på Härnösands Bilmuseum
    Söndag den 10/6 åker vi tillsammans till Härnösands Bilmuseum som vuxit från ingenting till ett av Sveriges största motormuseer med mängder av intressanta bilar och även motorcyklar och mopeder. Klubben bjuder på inträde och lunch. Möt upp och umgås med likasinnade. Skicka anmälan via Kontakt-formuläret här på hemsidan eller direkt till vår ordförande på mail olohol49@comhem.se eller telefon 070 367 28 16. Ange gärna hur Du åker (bil eller mc). Samåk gärna. Senast 6/6 vill vi ha Din anmälan. Vi samlas på Nytorget kl. 10.00 för samlad färd till Härnösand. Styrelsen
  • Nu kör vi, MCMCC återupptar Onsdagskörningarna!
    I år återupptar vi de tidigare populära onsdagskörningarna som legat nere några år. Vi samlas på Stora Torget på onsdag kvällarna vid 18.00 – 18.30. Därifrån åker vi tillsammans någonstans för en kopp fika. Första kvällen blir den 13e juni. Möt upp, ju fler desto roligare. /Lennart Löfqvist
  • Nya hjälmregler fr.o.m 1 december 2017
    Från och med 1 december 2017 gäller nya regler gällande skyddshjälm. Detta innefattar hjälmar för mopeder, motorcyklar och öppna fordon som snöskotrar, fyrhjulingar och B-traktor. För moped och mc ska hjälmen från och med december vara E-märkt och godkänd enligt UN ECE-regelverket för att räknas som en laglig skyddshjälm. SIS-märkta hjälmar är ej längre godkända. Hjälmen ska ha märkning ECE 22:05. Läs mer om de nya reglerna på www.transportstyrelsen.se /Lennart Löfqvist
  • Nya besiktningsregler fr.o.m. 20 maj 2018
    När de nya besiktningsreglerna börjar gälla blir fordon, oavsett vikt och som inte används i yrkestrafik, som är 50 år eller äldre och motorcyklar som är 40 år eller äldre befriade från besiktningsplikten. En förutsättning för att bli befriad från besiktningsplikten är att fordonet har en godkänd och gällande kontrollbesiktning inom den senaste 24-månadersperioden när undantaget ska börja gälla. Tidigare var endast fordon av årsmodell 1950 eller tidigare besiktningsbefriade, men nu kommer man istället att räkna från fordonsåret för att avgöra när fordonet ska befrias från besiktningsplikten. Läs mer om de nya reglerna på www.transportstyrelsen.se /Lennart Löfqvist
  • Garageträff den 10:e April hos ”Botte” (Sven-Olov Ottosson) i Fagervik
    Vi var 11 st medlemmar som fick se och berättat om de olika HD som han hade och de 3 som han håller på att renovera just  nu. Många historier och mycket kunnande presenterades under kvällen. Det var en imponerande samling motorcyklar (läs HD) och kunskapen runt dessa. Jag har efterlyst bilder från träffen men det verkar inte som om någon tog kort, tyvärr. /Svante Lindqvist
  • Säljes: Hastighetsmätare VDO Ø 80 mm SÅLD
    Hastighetsmätare VDO Ø 80 mm, 0-120 km/h moturs. Renoverad till nyskick av VDO-specialisten Einar Bolin i Bollnäs. Kontakta Lennart Löfqvist på 0706044395.
  • Projekt: Apollo 81 Sitting Bull
    Det var i slutet av 90-talet. Min yngste son Martin var i 12-13 årsåldern och härjade med sina kompisar i skogen med olagliga tvåhjulingar.  Jag hade byggt en HPD åt honom med en Monark Blue Fighter ram, Yamaha hjul, skärmrester från bl.a. Silverpil och en hårdtrimmad Sachs mopedmotor.  En dag fick jag se att en av kompisarna hade en ”motorcykelliknande” hoj. Det jag kunde identifiera var att hjulen var Maico och motorn Sachs. I övrigt var den i ett skick som inte gick att identifiera och framförallt räckte mina kunskaper inte till mer. Många år senare, Martin hade sedan länge lämnat det olagliga stadiet och hade via diverse crossar blivit landsvägsåkare på Suzuki. Jag höll på att renovera en Silverpil och en Guldpil och mitt intresse för NV Jet Crosser hade vaknat när jag kom att tänka på hojen.  Det var hjulen från Maico som gjorde att jag blev nyfiken. Jag sökte upp killens pappa som hade den kvar.  Jodå, visst var det en Jet Crosser. Vi gjorde en snabb affär.  Efter kontakt med Landsarkivet i Härnösand visade det sig dock att det var en Apollo 81S, Sitting Bull, det gjorde den än mer intressant att renovera.  Den var såld ny hos Sjöblom Cykel o Motor i Örnsköldsvik. Så småningom började jag inventera vad jag hade köpt. Allt var i dåligt men ”räddningsbart”skick. Många delar fattades dessutom. Det blev en lång och svår resa att hitta delar. Motordelar finns relativt lätt att hitta framför allt i Tyskland och Norge men till höga priser. Jag lyckades dock köpa en ”sats” Sachs-delar från Skåne där jag kunde hitta det mesta av vad jag sökte. En ny kolv fanns hos Karl-Erik Andersson i Skillingaryd sedan skickades cylindern på Nicasil-behandling hos Aptec i England.  Nya skärmämnen fanns hos Torbjörn Flinck i Göteborg . Många delar fick jag själv nytillverka bl.a. skärmstagen fram och bak. I övrigt har jag dammsugit marknader och annonser. Många timmar av svetslagning blev det också efter härjningarna i skogen. Jag gjorde ett omfattande researcharbete för att få fram rätt kulör på tanken och exakt placering av Apollo-dekalerna. Det verkade länge som omöjligt när jag en dag på en marknad bara av en slump råkade komma att prata med en ”kollega” i hobbyn från Örnsköldsvik.  Han hade just köpt vad han trodde var en Jet Crosser. Det var ju NV-märken på tanken. När han hade börjat putsa lite på tanken visade det sig dock att därunder satt Apollo-dekaler! Någon hade ogillat Apollo och föredragit NV!!!  Det gick utmärkt att få fram exakt lackering, randning och placering av Apollo-märket. Dekaler hade jag köpt av Auto Arkiv i Sunne men tyvärr gick dessa inte att använda, av två skäl. Dels var ju dekalerna placerade halvt om halvt mellan krom och lack. Eftersom dekalerna var transparenta så blev bakgrunden tvåfärgad vilket gav ett konstigt utseende. Dessutom är ju tanken relativt liten och därigenom starkt välvd. Det gjorde att dekalerna tappade formen när man försökte sätta fast dem. Det slutade med att jag med hjälp av en dekal och en proffsig reklambyrå kunde ta fram schabloner  med vilka lackeraren kunde fixa perfekta Apollo-märken på min tank. Hojen är nu såld. Den gick mycket bra men är ju tyvärr inte så mycket att åka på för en 100-kgs norrlänning. Därför rullar den numera i Rimbo. Min tid går numera till renovering av en NV40. Om möjligt ännu ovanligare än Apollon. Dessutom försöker jag hinna åka på min NV42 som jag renoverade redan i början 90-talet. Lennart Löfqvist Sundsvall, 2015
  • Nyheter: Vi firar 35 års-jubileum!
    Nedan kan Ni läsa om hur det hela började och hur aktiviteterna var efter 10 år.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *