Den 23e april var det dags att göra ett besök på Vännäs Motormuseum. Ett imponerande stiftelse-drivet museum med en stor samling bilar, lastbilar, traktorer, motorcyklar, mopeder, utombordsmotorer samt inte minst mycket flygrelaterat som motorer, kompletta helikoptrar mm. Själva museet är inrymt i en f.d. hangar vid den gamla flygplatsen i Vännäs som drevs under andra världskriget och några årtionden därefter. Bilder härnedan visar ett urval av samlingarna, naturligtvis med tonvikt på motorcyklar.
Gänget samlat framför en Volvo brandbil från 30-taletEn fin Indian från 20-talet. Bakom döljer sig en Austin Cambridge från 60-taletEn till fin Indian, en Scout.Fulsnygg kanske man kan säga, i alla fall en udda Velocette 200 cc från mitten av 50-taletEn betydligt finare Velocette.En Jawa speedway-cykel från 50-taletBlandat kompottUtombordsmotorer på radLite kaffe är aldrig felEn Matchless under färdigställande för museet i egen verkstad.Ett pågående långtidsprojekt i museets verkstad, en Tidaholm lastbil.
Efter en enkel lunch på Vännäs Hotell fortsatte vi till Nordmaling med ett besök hos Ulf Ledström. Ulf har tillhört eliten i isracing och dragracing. När det gäller isracing så har sonen nu tagit över hojarna. Ulf har därtill ett genuint motorcykelintresse som visade sig i en stor variation av hojar i hans samling. Lägg därtill en komplett imponerande verkstad och tillhörande professionellt kunnande så förstår man kvaliten på allt han ger sig på.
Ulf visar ett av sina senare projekt en HD från sent 20-tal. inköpt som basket-case.En Panther som tillhört Ulfs far.En del av samlingarnaNågra fler…….Ulf visar lite av sin imponerande verkstadSenaste inköpet – från England kommer den här 750 cc Kawazaki 3-pip, en av 5 i samlingen.Monster? Ulfs dragracing hoj. Vad sägs om 2800 cc, ca 1000 hk, 0-300 på några sekunder.Oj, ojEn katt bland hermelinerna, en 4-hjulsdriven Lamborghini. Bakom står en Cheva från 1959.